Butik u Moniki – projekt sklepu internetowego
CZYM JEST BUTIK U MONIKI?
Butik u Moniki to projekt sklepu internetowego oferującego damskie akcesoria odzieżowe takie jak nakrycia głowy, chusty, szale, torebki, rękawiczki, biżuterię itp.
Prototyp został zaprojektowany ekran o rozdzielczości 1280 x 832 px.
SKĄD, PO CO I DLACZEGO?
Punktem wyjścia do stworzenia strony Butiku były doświadczenia związane z zakupami w rzeczywiście istniejącym Butiku Dominiki.
Sklep zachęca szerokim wyborem produktów wysokiej jakości. Wyczuwa się pasję i szeroką wiedzę właścicielki sklepu, a estetyczne walory, różnorodność produktów oraz szlachetne, naturalne składy materiałów sprawiają, że każda klientka znajdzie coś dla siebie – na każdy sezon i okazję.
Znajdzie, o ile będzie wytrwale szukać.
Sama konstrukcja strony internetowej mogłaby bardziej ułatwić przeglądanie asortymentu, jej warstwa wizualna zaś, należycie go wyeksponować.
CO Z TEGO WYNIKŁO?
Napotkane przeszkody stały się inspiracją do:
- przeanalizowania natury trudności, na które może natknąć się użytkownik,
- przyjrzenia się stronom sklepów o podobnym profilu (odzież, dodatki, małe butiki, niszowe grupy produktów)
- zaproponowania rozwiązań potencjalnie poprawiających doświadczenie użytkownika oraz sprzedaż.
Projekt obejmuje:
- warstwę marketingową,
- architekturę informacji,
- opracowanie graficzne (w tym propozycję estetyki fotografii produktowych i reklamowych)
- wybrane scenariusze użycia.
Ekrany zawarte w prototypie:
- strona główna
- strona kategorii produktów
- strona produktu
Więcej informacji o zawartości tych stron znajduje się na slajdach.
Użytkownik może:
- obejrzeć stronę główną sklepu i zapoznać się z:
- jego ogólnym profilem
- promowanymi ofertami
- nowościami
- kampaniami
- korzyściami ze skorzystania z oferty butiku
- znaleźć:
- informacje kontaktowe
- ważne informacje dotyczące funkcjonowania sklepu (regulaminy, warunki dostawy, płatności, zwrotów itp.)
- ciekawe wpisy na blogu
- przejrzeć dostępny asortyment sklepu:
- zapoznać się z kategoriami produktowymi
- zapoznać się z kategorią „nakrycia głowy” – tu prototyp obejmuje 2 poziomy podkategorii oraz przykłady stron samych produktów,
- obejrzeć dwa produkty i zapoznać się ze szczegółowymi informacjami na ich temat (Kapelusz wełniany Majka oraz Kapelusz pleciony Flora)
NAJISTOTNIEJSZE PROBLEMY I ROZWIĄZANIA
Żmudne i czasochłonne przeglądanie asortymentu
PRZYCZYNA 1: Niemal wyłącznie jednopoziomowa architektura menu produktów zawierająca wiele złożonych kategorii zazębiających się o siebie. Przykład: kapelusza słomkowego można szukać zarówno w kategorii „Kapelusze -> Kapelusze letnie (366 produktów)” jak i „Nakrycia głowy na lato (254 produkty)”, a kaszmirowy szal może znaleźć się aż w trzech kategoriach – „Szale Kaszmirowe (69)”, „Szale wizytowe i wieczorowe (420)” oraz „Szale i apaszki codzienne i eleganckie (636)”. ROZWIĄZANIE 1: Pogrupowanie produktów na liczniejsze, bardziej jednoznaczne i uporządkowane, ale mniej obszerne kategorie, które zawierają jeszcze do dwóch poziomów podkategorii. Przykład: kapelusza słomkowego można szukać w sklepie podążając drogą „od ogółu do szczegółu”: SKLEP -> NAKRYCIA GŁOWY -> Kapelusze -> Kapelusze plecione.
PRZYCZYNA 2: Dostępne jest tylko filtrowanie wyłącznie pod względem ceny. ROZWIĄZANIE 2: Wprowadznie filtrów jako uzupełnienie architektury informacji. Przykład: fascynatora z woalką pasującego do sukni ślubnej można szukać w dowolnym miejscu drogi SKLEP -> NAKRYCIA GŁOWY -> Toczki i fascynatory z wykorzystaniem filtrów „Styl: ślubny” lub/i „Kolor: biały”.
PRZYCZYNA 3: Każdy wariant kolorystyczny danego produktu jest osobną pozycją w sklepie, co sprawia, że kategorie są bardzo obszerne, a wszystkie warianty tego samego artykułu trudne do zlokalizowania. ROZWIĄZANIE 3: Scalenie wszystkich wersji danego artykułu w jedną pozycję z możliwością wyboru wariantu.
Niewykorzystany potencjał wizualny i marketingowy
PRZYCZYNA 1: Kolory niektórych produktów nie są wiernie oddane na zdjęciach. W opisie pojawiają się podpowiedzi np. „kolor prezentuje się lepiej/ciemniej/jaśniej na żywo niż na zdjęciu”. ROZWIĄZANIE 1: Zdjęcia produktowe wykonane w białym świetle – dziennym lub studyjnym – na neutralnym tle. Zachowany prawidłowy balans bieli.
PRZYCZYNA 2: Blog oferujący ciekawe treści „ukrywa się” w menu – brak uwidocznienia go na stronie głównej i wykorzystania do promowania produktów. ROZWIĄZANIE 2: Umieszczenie na stronie głównej sekcji „Zainspiruj się” z przykładowymi wpisami na blogu opatrzonymi przykuwającymi uwagę fotografiami.
PRZYCZYNA 3: Jeden statyczny baner na stronie głównej – grafika nieodnosząca się bezpośrednio do bieżącej oferty. ROZWIĄZANIE 3: Slider z reklamą konkretnych grup produktów oferowanych przez butik.
PRZYCZYNA 4: Kolorystyka strony jest na tyle charakterystyczna, że przyćmiewa produkty, nie pozwalając im w pełni wybrzmieć. ROZWIĄZANIE 4: Uproszczenie projektu i nadanie mu bardziej nowoczesnego wyglądu z zachowaniem eleganckiego stylu: dobór subtelnie dekoracyjnej, ale czytelnej typografii, delikatnych akcentów dekoracyjnych i ograniczenie się do neutralnej palety barw (biel, czerń i szarości).
PRZYCZYNA 5: N stronie produkt można zobaczyć tylko „ostatnio oglądane” – brak propozycji nigdy nie oglądanych produktów. Dodatkowo sekcja ta mieści się tylko w lewej kolumnie strony, co powoduje konieczność długiego przewijania i generuje dużo pustego miejsca w głównej sekcji strony. ROZWIĄZANIE 5: Wprowadzenie karuzel z propozycjami produktów: „Polecane produkty” i „Inni oglądali również”.
INNE ZMIANY
- W widoku listy produktów: zastąpienie przycisku „do koszyka” serduszkiem do dodawania produktu do listy ulubionych,
- W widoku produktu: dodanie rozwiljalnej listy rozmiarów zamiast komunikatu „przy zamówieniu prosimy podać obwód głowy” – dla przyspieszenia i ułatwienia procesu zakupowego,
- Wprowadzenie banerów promujących linie produktów na głównej stronie butiku,
- Przeniesienie wszystkich danych kontaktowych do stopki – oryginalnie część z nich znajduje się z lewej strony strony,
- Uproszczenie nazw produktów oraz usunięcie z nich numeru seryjnego / kodu produktu – ta informacja jest dla kupujących mało istotna, więc została umieszczona na końcu rozwilajnej sekcji „Informacje o produkcie”‚
- Wprowadzenie newslettera i formularza umożliwiającego do zapisania się do niego.
- Wyeksponowanie walorów sklepu (takich jak dostęp do fachowego doradztwa i możliwość wysyłki za granicę) w dolnej sekcji strony – z użyciem ikon.
- Wprowadzenie możliwości wyboru innego języka i waluty.
PODSUMOWANIE
Butik u Moniki to propozycja prostszego i nowocześniejszego ujęcia oferty Butiku Dominiki – z zachowaniem profilu asortymentowego, klimatu eleganckiego i kameralnego butiku dla pań ceniących ponadczasową jakość i styl. Nie tylko zachowuje, ale eksponuje fachowe, pełne pasji podejście właścicielki, wychodząc jednocześnie naprzeciw potrzebom klientów sklepów online.