Butik u Moniki – projekt sklepu internetowego

 

CZYM JEST BUTIK U MONIKI?

 

Butik u Moniki to projekt sklepu internetowego oferującego damskie akcesoria odzieżowe takie jak nakrycia głowy, chusty, szale, torebki, rękawiczki, biżuterię itp.

Prototyp został zaprojektowany ekran o rozdzielczości 1280 x 832 px.

 

SKĄD, PO CO I DLACZEGO?

 

Punktem wyjścia do stworzenia strony Butiku były doświadczenia związane z zakupami w rzeczywiście istniejącym Butiku Dominiki.

Sklep zachęca szerokim wyborem produktów wysokiej jakości. Wyczuwa się pasję i szeroką wiedzę właścicielki sklepu, a estetyczne walory, różnorodność produktów oraz szlachetne, naturalne składy materiałów sprawiają, że każda klientka znajdzie coś dla siebie – na każdy sezon i okazję.

Znajdzie, o ile będzie wytrwale szukać.

Sama konstrukcja strony internetowej mogłaby bardziej ułatwić przeglądanie asortymentu, jej warstwa wizualna zaś, należycie go wyeksponować.

 

CO Z TEGO WYNIKŁO?

 

Napotkane przeszkody stały się inspiracją do:

  • przeanalizowania natury trudności, na które może natknąć się użytkownik,
  • przyjrzenia się stronom sklepów o podobnym profilu (odzież, dodatki, małe butiki, niszowe grupy produktów)
  • zaproponowania rozwiązań potencjalnie poprawiających doświadczenie użytkownika oraz sprzedaż.

 

Projekt obejmuje:

  • warstwę marketingową,
  • architekturę informacji,
  • opracowanie graficzne (w tym propozycję estetyki fotografii produktowych i reklamowych)
  • wybrane scenariusze użycia.

 

Ekrany zawarte w prototypie:

  • strona główna
  • strona kategorii produktów
  • strona produktu

Więcej informacji o zawartości tych stron znajduje się na slajdach.

 

Użytkownik może:

  • obejrzeć stronę główną sklepu i zapoznać się z:
    • jego ogólnym profilem
    • promowanymi ofertami
    • nowościami
    • kampaniami
    • korzyściami ze skorzystania z oferty butiku
  • znaleźć:
    • informacje kontaktowe
    • ważne informacje dotyczące funkcjonowania sklepu (regulaminy, warunki dostawy, płatności, zwrotów itp.)
    • ciekawe wpisy na blogu
  • przejrzeć dostępny asortyment sklepu:
    • zapoznać się z kategoriami produktowymi
    • zapoznać się z kategorią „nakrycia głowy” – tu prototyp obejmuje 2 poziomy podkategorii oraz przykłady stron samych produktów,
    • obejrzeć dwa produkty i zapoznać się ze szczegółowymi informacjami na ich temat (Kapelusz wełniany Majka oraz Kapelusz pleciony Flora)

 

NAJISTOTNIEJSZE PROBLEMY I ROZWIĄZANIA

Żmudne i czasochłonne przeglądanie asortymentu

PRZYCZYNA 1: Niemal wyłącznie jednopoziomowa architektura menu produktów zawierająca wiele złożonych kategorii zazębiających się o siebie. Przykład: kapelusza słomkowego można szukać zarówno w kategorii „Kapelusze -> Kapelusze letnie (366 produktów)” jak i „Nakrycia głowy na lato (254 produkty)”, a kaszmirowy szal może znaleźć się aż w trzech kategoriach – „Szale Kaszmirowe (69)”, „Szale wizytowe i wieczorowe (420)” oraz „Szale i apaszki codzienne i eleganckie (636)”. ROZWIĄZANIE 1: Pogrupowanie produktów na liczniejsze, bardziej jednoznaczne i uporządkowane, ale mniej obszerne kategorie, które zawierają jeszcze do dwóch poziomów podkategorii. Przykład: kapelusza słomkowego można szukać w sklepie podążając drogą „od ogółu do szczegółu”: SKLEP -> NAKRYCIA GŁOWY -> Kapelusze -> Kapelusze plecione.

PRZYCZYNA 2: Dostępne jest tylko filtrowanie wyłącznie pod względem ceny. ROZWIĄZANIE 2: Wprowadznie filtrów jako uzupełnienie architektury informacji. Przykład: fascynatora z woalką pasującego do sukni ślubnej można szukać w dowolnym miejscu drogi SKLEP -> NAKRYCIA GŁOWY -> Toczki i fascynatory z wykorzystaniem filtrów „Styl: ślubny” lub/i „Kolor: biały”.

PRZYCZYNA 3: Każdy wariant kolorystyczny danego produktu jest osobną pozycją w sklepie, co sprawia, że kategorie są bardzo obszerne, a wszystkie warianty tego samego artykułu trudne do zlokalizowania. ROZWIĄZANIE 3: Scalenie wszystkich wersji danego artykułu w jedną pozycję z możliwością wyboru wariantu.

 

Niewykorzystany potencjał wizualny i marketingowy

PRZYCZYNA 1: Kolory niektórych produktów nie są wiernie oddane na zdjęciach. W opisie pojawiają się podpowiedzi np. „kolor prezentuje się lepiej/ciemniej/jaśniej na żywo niż na zdjęciu”. ROZWIĄZANIE 1: Zdjęcia produktowe wykonane w białym świetle – dziennym lub studyjnym – na neutralnym tle. Zachowany prawidłowy balans bieli.

PRZYCZYNA 2: Blog oferujący ciekawe treści „ukrywa się” w menu – brak uwidocznienia go na stronie głównej i wykorzystania do promowania produktów. ROZWIĄZANIE 2: Umieszczenie na stronie głównej sekcji „Zainspiruj się” z przykładowymi wpisami na blogu opatrzonymi przykuwającymi uwagę fotografiami.

PRZYCZYNA 3: Jeden statyczny baner na stronie głównej – grafika nieodnosząca się bezpośrednio do bieżącej oferty. ROZWIĄZANIE 3: Slider z reklamą konkretnych grup produktów oferowanych przez butik.

PRZYCZYNA 4: Kolorystyka strony jest na tyle charakterystyczna, że przyćmiewa produkty, nie pozwalając im w pełni wybrzmieć. ROZWIĄZANIE 4: Uproszczenie projektu i nadanie mu bardziej nowoczesnego wyglądu z zachowaniem eleganckiego stylu: dobór subtelnie dekoracyjnej, ale czytelnej typografii, delikatnych akcentów dekoracyjnych i ograniczenie się do neutralnej palety barw (biel, czerń i szarości).

PRZYCZYNA 5: N stronie produkt można zobaczyć tylko „ostatnio oglądane” – brak propozycji nigdy nie oglądanych produktów. Dodatkowo sekcja ta mieści się tylko w lewej kolumnie strony, co powoduje konieczność długiego przewijania i generuje dużo pustego miejsca w głównej sekcji strony. ROZWIĄZANIE 5: Wprowadzenie karuzel z propozycjami produktów: „Polecane produkty” i „Inni oglądali również”.

 

INNE ZMIANY

  • W widoku listy produktów: zastąpienie przycisku „do koszyka” serduszkiem do dodawania produktu do listy ulubionych,
  • W widoku produktu: dodanie rozwiljalnej listy rozmiarów zamiast komunikatu „przy zamówieniu prosimy podać obwód głowy” – dla przyspieszenia i ułatwienia procesu zakupowego,
  • Wprowadzenie banerów promujących linie produktów na głównej stronie butiku,
  • Przeniesienie wszystkich danych kontaktowych do stopki – oryginalnie część z nich znajduje się z lewej strony strony,
  • Uproszczenie nazw produktów oraz usunięcie z nich numeru seryjnego / kodu produktu – ta informacja jest dla kupujących mało istotna, więc została umieszczona na końcu rozwilajnej sekcji „Informacje o produkcie”‚
  • Wprowadzenie newslettera i formularza umożliwiającego do zapisania się do niego.
  • Wyeksponowanie walorów sklepu (takich jak dostęp do fachowego doradztwa i możliwość wysyłki za granicę) w dolnej sekcji strony – z użyciem ikon.
  • Wprowadzenie możliwości wyboru innego języka i waluty.

 

PODSUMOWANIE

Butik u Moniki to propozycja prostszego i nowocześniejszego ujęcia oferty Butiku Dominiki – z zachowaniem profilu asortymentowego, klimatu eleganckiego i kameralnego butiku dla pań ceniących ponadczasową jakość i styl. Nie tylko zachowuje, ale eksponuje fachowe, pełne pasji podejście właścicielki, wychodząc jednocześnie naprzeciw potrzebom klientów sklepów online.